Τίτλοι Νέων

Πέμπτη 28 Μαΐου 2015

πηγή:pelop.gr, Συνέντευξη Αθηνά Σουγλέρη 03/05//2013


πηγή: www.pelop.gr         ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 



3/05/2013  [17:36]



Αθηνά Σουγλέρη: «Η ζωγραφική μου αναφέρεται σε εννοιολογικό χειρονομιακό εξπρεσιονισμό».


Η Αθηνά Σουγλέρη είναι εικαστικός και διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών, με μεταπτυχιακό στις περιβαλλοντικές επιστήμες. Ενώ εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός στα ΕΛΤΑ. Την Τετάρτη 15 Μαΐου και ώρα 20:00, στο χώρο πολιτισμού «περί τεχνών» (Κανακάρη 65 & Αράτου) πραγματοποιεί το κλείσιμο της ατομικής της έκθεσης «Συσχετίσεις».

Τι σημαίνει ζωγραφική για εσάς;
Για μένα ζωγραφική είναι ζω και γράφω. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η αρχέγονη γραφή ήταν σε μορφή εικόνων, είναι η φυσική λειτουργία μετατροπής της βιωματικής μου εμπειρίας μέσω ελεύθερης έκφρασης του φυσικού μου ενστίκτου στον καμβά, στο χαρτί ή οποιοδήποτε άλλο μέσο. Πλέον σήμερα μετά από 16 χρόνια, οδηγήθηκε κυρίως κατόπιν παρότρυνσης των θεατών σε επαγγελματική κατεύθυνση, παράλληλα με το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού. Έργα μου βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές εντός και εκτός Ελλάδας πχ. στη Καλιφόρνια, στα Κανάρια νησιά και είναι μεγάλη ικανοποίηση, η ανταπόκριση σε διεθνές επίπεδο.

Πως θα ονομάζατε την ζωγραφική σας;
Η κριτικός και Ιστορικός τέχνης κ. Αθηνά Σχινά, μου έκανε την τιμή να γράψει για την δουλειά μου και την ευχαριστώ πολύ γι' αυτό και αναφέρει: «θέλω να επισημάνω την ευαισθησία της ζωγράφου σχετικά με την διαλεκτική των χρωμάτων και την αμεσότητα της εξπρεσιονιστικά χειρονομιακής γραφής, ιδιαίτερα στις πιο αφαιρετικές της συνθέσεις εκεί που αποτυπώνονται τα συναισθήματα και η δραστήρια φαντασία της»… Συνεχίζει: «….εκφράζει μέσα από τα έργα της πολλά ενδιαφέροντα της, τα οποία κατά βάση αφορούν το περιβάλλον και την αφύπνιση της κοινωνικής συνειδητότητας… είναι action-artist με καθημερινές ενασχολήσεις, πράξεις και έργα που αφορούν το οικοσύστημα και τις ανακυκλώσεις του». Δηλαδή με τρεις λέξεις μπορώ να σας πω ότι αναφέρεται σε εννοιολογικό χειρονομιακό εξπρεσιονισμό.

Από ποιους καλλιτέχνες έχετε εμπνευστεί;
Δεν έχω εμπνευστεί έως αυτή την στιγμή από εικαστικούς καλλιτέχνες, αλλά από αρκετούς σύγχρονους ''κακοτέχνες''. Αυτούς που δεν έδωσαν βαρύτητα στις συσχετίσεις, στο συνδυαστικό και ολιστικό τρόπο σκέψης, λειτούργησαν μονοδιάστατα και δεν συσχέτισαν την Τεχνολογία με την φύση, με αποτέλεσμα να ζούμε σε πόλεις με άναρχη δόμηση, χωρίς πεζοδρόμια, που δεν ξέρουμε που να βάλουμε την τεράστια ποσότητα των απορριμμάτων μας, -αποτέλεσμα της υπερκατανάλωσης- ενώ οι άνθρωποι βλέπουμε να στοιβάζονται στις εθνικές οδούς για λίγα λεπτά ευτυχίας, κοντά στην φύση. Μια φύση που δεν είναι άλλη από τον ίδιο μας τον εαυτό.

Τι θέλετε να δηλώσετε μέσα από τα έργα σας;
Ο κυρίαρχος στόχος είναι η αειφόρα και βιώσιμη πορεία του ανθρώπινου είδους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την εναρμόνιση του σύγχρονου ανθρώπου με την φύση. Αρκετά από τα έργα μου, με τα οποία αλληλεπιδρώ κατά την διάρκεια της δημιουργίας, τα οδηγώ σε αυτή την κατεύθυνση. Όμως δεν είναι απαραίτητο ότι ο θεατής θα ταυτιστεί νοηματικά με αυτά. Άλλοτε συμβαίνει αυτό, άλλοτε όχι, ανάλογα με τα βιώματα που έχει ο ίδιος. Ωστόσο τα έργα μου, του δίνουν την δυνατότητα να είναι συνδημιουργός… Δίνοντας τις δικές του ερμηνείες και κάνοντας τις δικές του συσχετίσεις… Κάνει τον εαυτό του μέρος του έργου.

Έχετε συγκεκριμένες καλλιτεχνικές εμμονές;
Η εμμονή μπλοκάρει την ροή της ζωής. Η εμμονή είναι μαυρόασπρη και η ροή παγχρωματική. Το χρώμα χαρακτηρίζει την δουλειά μου.

Τι υλικά χρησιμοποιείται;
Απεριόριστα κυρίως φυσικά υλικά όπου κάθε φορά πειραματίζομαι και με άλλα σε διαφορετικές αναλογίες. Τα υλικά αυτά μπορεί να είναι σκόνες από ορυκτά ή φυτά οικολογικά μελάνια, οικολογικές ακρυλικές κόλες, φυσικοί χυμοί, κρόκοι αυγών λάδια, ξίδι, οινόπνευμα δηλαδή μικτές τεχνικές αλλά και κλασικοί μαρκαδόροι, μολύβια, γενικά συμβατικά υλικά σε χαρτί ή σε καμβά.

Αφήνετε πίνακες σας χωρίς να τους ολοκληρώσετε;
Συνήθως το μεγαλύτερο ποσοστό των έργων μου ολοκληρώνονται, το βασικό είναι να ευνοούν οι συνθήκες, η στιγμή και να ξέρεις πότε θα σταματήσεις. Υπάρχει μια λεπτή ισορροπία, αν την περάσεις περνάς σε άλλο έργο ή στην καταστροφή. Το θετικό με μένα είναι ότι ακόμα και αν συμβεί αυτό, βάζω όλες τις δυνάμεις μου και τελικά βγαίνει κάτι άλλο που με ικανοποιεί περισσότερο από το αρχικό.

Εκτός απ' όλα αυτά που έχετε ζωγραφίσει, υπάρχει κάτι που θέλετε πολύ να ασχοληθείτε αλλά δεν έχετε καταφέρει να το κάνετε ακόμα;
Σήμερα ζωγραφίζω, μου αρέσει να βλέπω τους χώρους που τους κοσμούν τα έργα μου, μεταφέροντας το πνεύμα τους και την ενέργειά τους, μεγαλώνω την κόρη μου ψάχνοντας καθημερινά για φυσικές-οικολογικές διαδρομές, εργάζομαι ως πολιτικός μηχανικός για τα κτίρια των ΕΛΤΑ, συνεχίζω τις περιβαλλοντικές σπουδές μου. Νομίζω πως το σήμερα φέρνει το αύριο, δεν είμαι παρελθοντική.

Αλήθεια, πως σας έρχεται η έμπνευση; Ζωγραφίζετε υπό συναισθηματική φόρτιση όπως ένας ποιητής γράφει ένα ποίημα ή αφιερώνετε ώρες υποχρεωτικά κάθε μέρα σαν να πηγαίνατε π.χ. σ' ένα γραφείο;
Για μένα η ζωγραφική εμπεριέχει την ροή. Μπορεί να είμαι στο γραφείο μου ως μηχανικός, να μιλάω στο τηλέφωνο, να οργανώνω τις σκέψεις μου και το χέρι μου αυθόρμητα να ζωγραφίζει τις γνωστές μινιατούρες που ονόμασα ''παράλληλοι κόσμοι''. Τις ονόμασα έτσι, διότι τις φτιάχνω παράλληλα με άλλες ασχολίες μου ενώ βγαίνει ένας κόσμος του φυσικού μου ενστίκτου παράλληλος με αυτόν που βιώνουμε. Ζωγραφίζω επομένως καθημερινά, όχι από υποχρέωση αλλά επειδή είναι μια φυσική μου λειτουργία και κάτω από όλες τις συνθήκες, είτε πλήρης ηρεμίας είτε συναισθηματικής φόρτισης.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Όπως προείπα επειδή το σήμερα διαμορφώνει το αύριο, είναι σημαντικό ακόμα και αν σήμερα είσαι στην άκρη του γκρεμού, από εκεί να βλέπεις την θέα μακριά και να μην κοιτάς κοντά και κάτω σκεφτόμενος ότι τώρα θα πέσεις, αυτή τη στάση υιοθετώ, η οποία διαμορφώνει ένα αισιόδοξο μέλλον. Όσον αφορά συγκεκριμένα την ζωγραφική, το δικό μου σήμερα έχει φροντίσει ώστε να έχω προτάσεις για εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδας, να έχω προτάσεις να βάλω έργα μου σε χώρους και να είμαι ανοικτή και σε άλλες προτάσεις….



 
Back To Top