Η ζωγράφος Αθηνά Σουγλέρη, εκθέτει τα έργα της παρουσιάζοντας ένα τρίπτυχο θεμάτων που φέρει τον τίτλο ¨Συσχετίσεις¨, στο Κέντρο Πολιτισμού ¨περί τεχνών¨ (Κανακάρη 65 & Αράτου, Πάτρα).
Για ένα μήνα, από τις 17 Απριλίου έως τις 17 Μαΐου, οι λάτρεις της τέχνης, οι εραστές της φύσης, άνθρωποι με ανησυχίες κι’ ενδιαφέροντα καθώς και έγκριτοι πολίτες της Πάτρας, πρόκειται να βιώσουν από κοντά το συναισθηματικό αντίκτυπο που εκφράζει μία καλλιτέχνη, η οποία μέσω των χρωμάτων και του καμβά, επικοινωνεί με το κοινό, μεταφέροντάς του στοιχεία από τρεις διαφορετικές ενότητες, οι οποίες μας αποδεικνύουν ότι στη ζωή όλα συσχετίζονται!
¨Συσχετίσεις¨, αποτελούμενη από τρεις θεματικές και διαφορετικές χρονικές ενότητες. 1ηενότητα: Έργα ¨Περιβάλλον θαλάσσιου βυθού¨– 1997, λάδι σε μουσαμά, όπου αγγίζει την ομορφιά, με χρώματα που εισπράττεις από την απαρχή της φύσης, το περιβάλλον του θαλάσσιου βυθού. 2η ενότητα: Έργα ¨Προστασία περιβάλλοντος¨-2007, ακρυλικές σκόνες, μικτές τεχνικές, οικολογικά μελάνια με οινόπνευμα. 3ηενότητα: ¨Παράλληλοι κόσμοι¨-2012, μινιατούρες 9x9 σε χαρτί με πένες διαφόρων χρωμάτων, μολύβια,μαρκαδόρους λεπτούς – χονδρούς.
Το patrasevents.gr, συνάντησε την δημιουργό, Αθηνά Σουγλέρη και επιχείρησε να ξεδιπλώσει τις σκέψεις της και να γνωρίσετε καλύτερα, μια ανερχόμενη ζωγράφο – εικαστικό, που τα έργα της αποκαλύπτουν την αγάπη της για τη φύση και για τον άνθρωπο.
1.Αθηνά,εκθέτεις μία προσωπική συλλογή, η οποία συμπεριλαμβάνει μια γκάμα τριών ενοτήτων, ονομαζόμενη ¨Συσχετίσεις¨. Ποια είναι η πηγή έμπνευσής σου, για κάθε ενότητα και ποια προσωπικά στοιχεία του χαρακτήρα σου, των εμπειριών σου, ενδεχομένως και επιρροές, υπάρχουν στα έργα σου;
1. Μεγαλώνοντας σε μια θαλασσινή πόλη όπως η Πάτρα, με αγάπη στη θάλασσα, κολυμπώντας στην επιφάνεια, είχα πάντα την περιέργεια τι κρύβεται στα μεγάλα βάθη του βυθού, έτσι ξεκίνησα τα έργα της 1ης ενότητας με θέμα ‘’το περιβάλλον του θαλάσσιου βυθού’’ Μου άρεσαν τα περίεργα πρωτόγονα αρχέγονα όντα που ζούσαν εκεί.
Αφού τελείωσα το Πολυτεχνείο της Πάτρας ως πολ/κος μηχ/κος μετά αισθάνθηκα την ανάγκη να ειδικευτώ στις περιβαλλοντικές επιστήμες, λειτουργώντας αυτό συμπληρωματικά στις βασικές μου σπουδές κυρίως τεχνικής κατεύθυνσης. Μετά ενώ εργαζόμουν ως κτιριακός μηχ/κος στην πόλη της Πάτρας, αποφάσισα να αλλάξω πόλη και να εργαστώ ως πολ/κος μηχ/κος-περιβαλλοντολόγος στην διαχείριση των απορριμμάτων του Ν. Αττικής. Εκεί άρχισα να διερευνώ σε μεγαλύτερο βάθος λόγω βιωματικών εμπειριών τα θέματα προστασίας του περ/ντος από τις ανθρωπογενείς δράσεις. Σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω την τέχνη ως εργαλείο αφύπνισης της κοινωνικής συνειδητότητας, φυσικά στην ομάδα των ανθρώπων που θα μπορούσαν να συνταυτιστούν νοηματικά με τα χειρονομιακά εξπρεσιονιστικά έργα μου, π.χ έφτιαξα τον πίνακα με θέμα ‘’κομποστοποίηση’’, τον πίνακα με θέμα ‘’χαρτογραφηση όντων‘’ που είναι και το σήμα αυτής της έκθεσης , ‘’τη συμπαντική θύελλα’’, ‘’τη πόλη’’.Επίσης μέσα από το έργο μου ‘’ταξίδι‘’ θέλω να δώσω το αισιόδοξο μήνυμα της αειφόρας πορείας του ανθρώπινου είδους στο χωροχρόνο. Τα παραπάνω έργα και αρκετά άλλα αποτελούν την 2η θεματική ενότητα με θέμα την ‘’Προστασία του Περ/ντος’’
Σχετικά με την δημιουργία της 3ης θεματικής ενότητας, τις μινιατούρες με τίτλο ‘’παράλληλοι κόσμοι’’ έχω να πω τα εξής: Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου να διαβάζω μπροστά σε κάποιο βιβλίο τον έπιανα να σχεδιάζει σκαριφήματα ασυνείδητα. Πρόσφατα επειδή οι προσωπικές μου και εργασιακές μου συνθήκες δεν μου επέτρεπαν να είμαι πολλές ώρες στο εργαστήριό μου στο Θησείο και επειδή τα σκαριφήματα δεν σταμάτησα ποτέ να τα σχεδιάζω άρχισα να τα οργανώνω να τα συγκεντρώνω και να βλέπω έναν ’’παράλληλο κόσμο’’ να ξεπετάγεται μέσα από αυτά ,έναν κόσμο του φυσικού μου ενστίκτου.
Η συσχέτιση των 3ων παραπάνω θεματικών ενοτήτων που σας περιέγραψα είναι το φυσικό περιβάλλον.
2.Δανείζομαι μία δική σου έκφραση: ¨Η διδαχή της τέχνης είναι η ίδια η φύση¨. Πιστεύεις ότι η καθημερινότητα επιτρέπει στο κοινό να απολαμβάνει τα φυσικά στοιχεία ή θεωρείς ότι άπτεται της παιδείας που έχει ο καθένας;
2. Ναι, πιστεύω ότι η φύση δημιουργεί και ο άνθρωπος αναδημιουργεί με στόχο την προσέγγιση της τελειότητας της φύσης. Όσον αφορά την καθημερινότητα, ανάλογα σε ποιο γεωγραφικό σημείο του πλανήτη γη κατοικεί ο κάθε άνθρωπος, κατόπιν πολλαπλών συσχετίσεων ,διαμορφώνεται ένα γενικό βιοτικό επίπεδο, που του την καθορίζει. Πέραν αυτού όμως, υπάρχουν και εξαιρέσεις όπου το προσωπικό στοιχείο του καθενός, πόσο θέλει να εκπαιδευτεί, να ακολουθήσει, να γίνει μέρος ή να διαφέρει από την γενικότερη κατάσταση θετική ή αρνητική μέσα στην οποία ζει, επηρεάζει και αυτό την καθημερινότητά του.
3.Είχες πει ότι η Πάτρα είναι μια πόλη Διεθνών δυνατοτήτων. Είναι κέντρο που μπορεί να εξάγει πολιτισμό και να προβάλλει το έργο καλλιτεχνών; Έχει υποδομές, έχει την οργάνωση για να στηρίξει έναν ανερχόμενο καλλιτέχνη;
3. Και βέβαια μπορεί να εξάγει πολιτισμό η Πάτρα. Πρόκειται για μια τόσο σημαντική ιστορικά γεωγραφικά γεωπολιτικά και γεωοικονομικά πόλη που έχει επιβιώσει για πάνω από 4.000 χρόνια. Όσον αφορά την σημερινή της κατάσταση είναι σαν να έχουμε ένα ορυχείο χρυσού σε αδράνεια. Παρόλα αυτά εμένα μου έγινε πρόταση να εκθέσω στο ¨περί τεχνών¨ ένα χώρο, που εγώ τον θεωρώ διεθνών προδιαγραφών και κτιριακά από άποψη υποδομής και οργανωτικά από άποψη ανθρώπων. Η προηγούμενη έκθεση μου έγινε επίσης στην Πάτρα στον εκθεσιακό χώρο της Coco-mat σε μια επίσης διεθνών προδιαγραφών εταιρεία. Επίσης η συσχέτιση της Τεχνολογίας με την Τέχνη έχει ως αποτέλεσμα το έργο μου να εκτίθεται εικονικά σε παγκόσμια προβολή στην Gallery http://saatchionline.com/sugleri
Ενώ έχω ανακοινώσει στη Gallery αυτή, τις εκθέσεις μου, που με την φυσική μου παρουσία πραγματοποιώ στην πόλη μου την Πάτρα στην οποία τον τελευταίο χρόνο ζω.
4.Η Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης κ. Αθηνά Σχινά, έχει αναφερθεί στα έργα σου, τονίζοντας "το αμείωτο και συνεχώς μάλιστα αυξανόμενο ενδιαφέρον που έχεις για την αειφόρο ανάπτυξη και για τις αλυσιδωτές σχέσεις που αφορούν όλες τις μορφές ζωής, τόσο τις περιβαλλοντικά επιφανειακές, όσο κι εκείνες τις αθέατες που ενεδρεύουν στον υπόγειο ορίζοντα, αλλά και στον ενάλιο κόσμο". Είναι στάση ζωής να σέβεσαι την φύση, σε ένα τεχνοκρατικό κατεστημένο;
4. Το ζητούμενο πέρα από όποιο είδος κατεστημένου είναι η αειφόρα και βιώσιμη πορεία του ανθρώπινου είδους. Μια ορθή πορεία απαιτεί την συσχέτιση, π.χ τεχνολογίας, οικονομίας, περιβάλλοντος, υγείας, επιστήμης, τέχνης. Η Οικονομία κατά βάση πηγάζει από τους φυσικούς πόρους αν τους διαχειριστούμε αλόγιστα και τελειώσουν τι θα καταφέρουμε; Ευτυχώς, η Ελλάδα έχει πλεόνασμα φυσικών πόρων. Αν με την στάση ζωής μας τους σεβαστούμε ίσως βρούμε την λύση σε αρκετά θέματα μας. Η Τεχνολογία που φαινομενικά οδήγησε μακριά από την φύση, ουσιαστικά μπορεί να οδηγήσει πάλι κοντά σε αυτήν. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να πάει πίσω πλέον η Τεχνολογία αποκτά Περιβαλλοντική Τεχνογνωσία, π.χ αναζητούμε στην δόμηση κτιρίων νέους τρόπους φιλικούς προς το περιβάλλον, από άποψη υλικών, ενέργειας, χωροθέτησης κλπ. Η ίδια, ως πολιτικός μηχανικός, διαχωρίζω την θέση μου από τις απαράδεκτες ακαλαίσθητες τσιμεντουπόλεις που χτιστήκαν χωρίς πεζοδρόμια, χωρίς εύκολη πρόσβαση στη θάλασσα με άναρχη δόμηση. Μέσα σε ένα ανθρωπογενές περιβάλλον με τεχνολογία που επιτίθεται στη φύση και δεν εναρμονίζεται με αυτή το αποτέλεσμα είναι να έχουμε ανθρώπους σε μια λεωφόρο που απεγνωσμένα αναζητούν παρόλη την ταλαιπωρία λίγες ώρες κοντά στη φύση.
5.Ως πολιτικός μηχανικός, περιβαλλοντολόγος, εικαστικός-ζωγράφος, μητέρα, σύζυγος, πως συσχετίζεις όλους αυτούς τους ρόλους; Είναι εφικτό να διατηρούνται οι ισορροπίες ή κάποιες φορές η ανάγκη σου εφιστά την προσοχή σου σε κάποιον απ’ αυτούς τους ρόλους;
5. Δεν μπορεί να είναι όλα ιδανικά, ρομαντικά και τέλεια, ο καθημερινός αγώνας αναζήτησης της γνώσης, η τόλμη, η βιωματική εμπειρία και κυρίως η εμπειρία στις συσχετίσεις όλο και περισσότερων μεταβλητών ώστε να προσεγγίσουμε όλο και πιο ολιστικά τα πράγματα, σε οδηγεί στο βέλτιστο αποτέλεσμα
Εμένα η περιβαλλοντική σπουδή μου δίδαξε και μου διδάσκει όσο ερευνώ την περιβαλλοντική γνώση βιωματικά αλλά και βιβλιογραφικά ότι η ορθή διαχείριση του περ/ντος απαιτεί πολυεπίπεδη, διεπιστημονική γνώση και ικανότητα συσχετισμού αυτών των ειδικοτήτων ώστε να διαχειριστείς το περιβάλλον σφαιρικά.
Η ζωή είναι το ίδιο το περιβάλλον, όλες οι παραπάνω ειδικότητες μαζί. Άρα όσο μεγαλύτερη ικανότητα συσχετισμού διαφορετικών φαινομενικά ρόλων φυσικών και μη έχουμε, τόσο καλύτερα μπορούμε να διαχειριστούμε τη ζωή μας ή το περιβάλλον μας και να επιτύχουμε την επιθυμητή ισορροπία και αρμονία, αφήνοντας κάθε φορά διαφορετικό πρωταγωνιστή μεταξύ των ρόλων ανάλογα με την χρονική στιγμή.





